چرا در خانه هوشمند از سیستم آبیاری هوشمند استفاده کنیم؟
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 683
نویسنده : مهرزاد نظرزاد

سیستم آبیاری هوشمند، سیستمی است که به کمک آن می توان با برنامه هایی از پیش تعیین شده،که بطور ثابت یا از طریق کاربر تعریف میشوند، گیاهان مختلفی را در هر نوع توپوگرافی زمین متناسب با نوع نیاز آن گیاه آبیاری نمود. از عوامل تاثیرگذاری که باعث گرایش به بهره گیری از سیستم آبیاری هوشمند در، گلخانه ها و در زمینه ی کشاورزی و یا در هوشمند سازی ساختمان می گردد، اولاً صرفه جویی بالا در میزان آب مصرفی در استفاده از این سیستم ها بوده و ثانیاً انعطاف پذیری این نوع سیستم ها با شرایط گوناگون زمین و منطبق شدن با نوع نیاز گیاه در مصرف آب می باشد. امکان کنترل آبیاری به روش های (سیستم قطره ای ، بارانی و ….) در فضای سبز، با نصب سیستم هوشمند در محیط هایی که دارای پخش کننده های آب نصب شده در فضاهای سبز می باشند.

با توجه به وضعیت فعلی بحران آب درکشور و این نکته که تقریبا ۸۰ درصد از میزان هدر رفت آب در بخش کشاورزی است، استفاده از راه حل های هوشمندسازی می تواند یک راه حل مطمئن و مطلوب برای خارج شدن از بحران آب و ایجاد یک مدیریت مناسب در این زمینه باشد.  

سیستم آبیاری هوشمند دارای چه امکاناتی است؟

  • سناریوهای پیشنهادی جهت مدیریت سیستم آبیاری هوشمند
  • سنجش رطوبت و تشخیص اینکه آبیاری بر مبنای رطوبت خاک چه هنگامی صورت می پذیرد.
  • تنظیم دبی و فشار مناسب جریان آب در مناطق مختلف.
  • زمان بندی انجام آبیاری برای ساعات خنک تر جهت صرفه جویی در مصرف آب.
  • تنظیم قطع و وصل جریان آب در بازه های زمانی مختلف

 

با نصب ایستگاه های سیستم هوشمند آبیاری و تقسیم زمین های مورد نظرتحت کشت به چندین بخش جهت آبیاری، میتوان پروسه آبیاری را حتی با سرانه پایین آب نیز انجام داد. بوسیله سامانه وایرلس سیستم هوشمند آبیاری و برقراری ارتباط بی سیم امن و بدون اختلال هیچگونه محدودیتی در مساحت و متراژ زمین یا باغ تحت پوشش سیستم هوشمند آبیاری بوجود نخواهدآمد.

این سیستم ها اشخاص را قادر خواهند ساخت تا به راحتی فضای سبز خود را در هر زمان و مکانی که تمایل دارند آبیاری نموده و از بروز آسیب در روند رشد گیاهان بر اثر بی آبی یا کم آبی جلوگیری به عمل می آورد. بدلیل شیوه ی آبیاری منظمی که این سیستم در اختیار می گذارد، با کمترین میزان آب مصرفی بیشترین میزان بهره وری را خواهیم داشت.

آبیاری هوشمند گیاهان آپارتمانی، گل‌ها و درختچه‌های موجود در حیات خانه‌ها، یکی از دغدغه‌های افرادی است که به نگهداری گل ها و گیاهان علاقه فراوانی دارند. مهم‌ترین مشکل در این زمینه، تامین نیاز آبی این گیاهان در هنگام مسافرت است. بسیار اتفاق می‌افتد که افراد فرصت نمی‌کنند که برای آبیاری گیاهان خود پیش از مسافرت تدبیری بیاندیشند و این مسئله باعث خشک شدن گل‌های زیبایشان شده‌است، که مدتها  از آن‌ نگه‌داری کرده‌اند. این مشکل را می‌توانیم با هوشمند کردن سیستم آبیاری نیز برطرف نماییم.

پس از کسب تجربه‌های فراوان، یک مجموعه از ابزار آبیاری اتوماتیک گیاهان برای شما آماده شده است. با استفاده از این سیستم می‌توانید بدون نیاز به حضور در محل، گیاهان خود را آبیاری کنید.

سیستم آبیاری هوشمند چگونه فعالیت می نماید؟

در این مجموعه ابزاری مانند سیستم آبیاری قطره‌ای، لوله آبیاری و اتصالات مورد نیاز وجود دارد. بخش ویژه این مجموعه سیستم آبیاری قابل تنظیم آن است که می‌تواند برای گیاهان‌تان، آبیاری را به صورت خودکار انجام دهید.

شیر برقی موجود در پکیج محصولات هوشمندسازی جهت آبیاری مناسب گیاهان شما، متناسب با یک برنامه زمان بندی تعریف می‌شود. به عنوان مثال در طی روز به مدت یک دقیقه آبیاری را انجام داده و با استفاده از قطره‌ چکان‌های موجود در سیستم آبیاری هوشمند، می‌توانید به راحتی و متناسب با هر گلدان، آبیاری به شیوه منظم تری صورت پذیرد.

چه عواملی در سیستم آبیاری هوشمند موثر هستند؟

بررسی داده های اقلیمی در آبیاری هوشمند در آمار چندین ساله هواشناسی مانند دما، بارندگی، رطوبت، سرعت باد، تابش آفتاب برای محاسبه نیاز روزانه آبیاری هوشمند محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که برای محاسبه ET از روش خاصی استفاده شود، داده های مورد نیاز آن روش را نیز جمع آوری نمایید.

 

بررسی داده های زراعی در سیستم آبیاری هوشمند

الگو و تراکم کشت مورد نظر و مناسب بودن گیاهان انتخاب شده برای طرح از دیدگاه اقلیمی.

بررسی خاک عملیات زراعی و آبیاری اتوماتیک.

اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه ضریب گیاهی Kc در هر محصول آبیاری اتوماتیک.

خصوصیات فنولوژیکی و مرفولوژیکی گیاه بذر کاری شده.

 ارتفاع گیاه مراحل حساس به تنش آبی. ضرایب حساسیت به شوری و کم آبی ، حساسیت به کاتیون ها وآنیون های مختلف.

داده های مربوط به خاک آبیاری هوشمند.

بافت و ساختمان خاک،عمق خاک،نقاط پتانسیلی خاک.

ظرفیت زراعی، وزن مخصوص منحنی رطوبت خاک در آبیاری هوشمند نقطه پژمردگی و حد اشباع قابل استخراج توسط گیاه، میزان شوری و سدیمی بودن خاک.

 ظرفیت نگهداری آب در خاک، نفوذپذیری و شماره منحنی نفوذ و محل خروجی زه آب ها .

آبیاری هوشمند، داده های مربوط به آب در محل اصلی برداشت. مقدار حجمی آب در طول سالی که آبیاری هوشمند انجام شده است.

دبی جریان آب و تغییرات احتمالی آن، شوری آب ارتفاع منبع آب نسبت به زمین، فاصله منبع آب تا زمین. درجه تناسب آب با گیاهانی که در طرح وجود دارند. حقابه ها و مسایل قانونی و حقوقی آب.

نقشه های توپوگرافی زمین. نقشه های موقعیت. راهها موارد ترجیحی زراع و وضعیت مالی او. سایر عوامل فیزیکی که به نحوه ای در اجرا آبیاری هوشمند موثر است.

روش های تحلیل اطلاعات مربوط به خاک و گیاه و آب و همچنین تحلیل های اقتصادی طرح آبیاری هوشمند و به دست آوردن حداکثر نیاز روزانه آبیاری هوشمند طرح DDIR  مورد بحث قرار گرفت. همچنین معیارهای عملکرد سیستم آبیاری مانند راندمان های آبیاری هوشمند، کفایت آبیاری، یکنواختی پخش آب و سایر مورادی که در مقایسه از آن استفاده می شود، مورد بحث واقع شده است. جنبه های فنی طراحی در آبیاری هوشمند نیز مورد بحث قرار می گیرد.

سیستم آبیاری هوشمند فضای سبز

 برای انجام آبیاری فضای سبز ابتدا باید از آب موجود آزمایش گرفت، جهت انجام آبیاری فضای سبز اطلاعات آب مورد نیاز از قبیل میزان دبی آب و فشار آب مهم است، چرا که بدون این اطلاعات ممکن است در انتهای کار دچار مشکل شویم و سیستم آبیاری فضای سبز از کارایی مناسبی برخوردار نباشد.

نوع گیاه و پوشش فضای سبز برای تعیین نوع آبیاری فضای سبز نیز مهم می باشد. چرا که هدف آبیاری فضای سبز برای انجام آبیاری به بهترین شکل ممکن است ، اگر قرار باشد قسمتی از فضای سبز خشک یا پژمرده شود پس سیستم ما ناکارآمد می باشد و در عین حال باید در نظر داشت که هیچ پوششی در آبیاری فضای سبز صد درصد نمی باشد ولی باید، عدم پوشش به حداقل میزان خود برسد.

برای انجام صحیح اجرای آبیاری فضای سبز باید محاسبات اصطکاک لوله و افت فشار در آب شهری باید در نظر گرفته شود، چرا که سیستم هوشمند آبیاری فضای سبز با آب شهری دارای حداقل فشار ممکن است، اگر فشار آب در آبیاری فضای سبز به زیر ۱ بار برسد، عملا این سیستم کارآمد نبوده و فاقد بازدهی می گردد.

 

 

 

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: مقالات pdf , ,
:: برچسب‌ها: خانه هوشمند , آبیاری هوشمند , سیستم هوشمند , خانه هوشمند , کنترل مصرف آب ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: